مدیریت دانش

مدیریت دانش چیست؟

مدیریت دانش فرآیند آگاهانه تعریف ، ساختار دهی، حفظ و اشتراک دانش و تجربه کارکنان در یک سازمان است. هدف اصلی مدیریت دانش ، بهبود کارایی سازمان و صرفه جویی در شرکت است.

غالباً منظور آن آموزش و یادگیری در یک سازمان است و شامل چرخه ایجاد ، به اشتراک گذاری ، ساختاردهی و حسابرسی دانش است ، تا حداکثر اثربخشی دانش جمعی یک سازمان را به حداکثر برساند.

3 حوزه اصلی مدیریت دانش

  1. جمع آوری دانش
  2. ذخیره دانش
  3. به اشتراک گذاشتن دانش

هدف این است که بتوان یادگیری سازمانی را ایجاد کرد و یک فرهنگ یادگیری ایجاد کرد ، جایی که اشتراک دانش تشویق می شود و کسانی که به دنبال یادگیری بهتر خود هستند این کار را آسان می کنند.

هنگامی که به مدیریت دانش فکر می کنید ، در نظر گرفتن انواع دانش و به اشتراک گذاشتن این دانش در یک سازمان تا چه اندازه امکان پذیر است.

“دانش ضمنی “و “دانش صریح” دو نوع اصلی دانش است که در تعریف مدیریت دانش تحت پوشش قرار گرفته است.

دانش ضمنی شهودی تراست ، بسته بندی و اشتراک آن به آسان صورت نمی گیرد. نمونه هایی از دانش ضمنی تفکر ابتکاری و درک زبان بدن است.

دانش صریح اطلاعاتی است که به راحتی کدگذاری و آموزش می یابد ، مانند نحوه تغییر تونر در چاپگر و معادلات ریاضی.

مدیریت موفقیت آمیز دانش ، از چندین جهت برای سازمان ها مفید خواهد بود. با اجرای موفقیت آمیز مدیریت دانش اطمینان حاصل خواهد شد که دانش تخصصی کارمندان با خروج آنها از سازمان بیرون نمی رود و امکان آگاهی از وضعیت بهتر و همچنین گشودن درها برای یادگیری بهترین روش ها ، درس های آموخته شده و بهبود کلی سازمانی فراهم می شود.

چرا مدیریت دانش مهم است؟

مدیریت دانش مهم است زیرا باعث افزایش کارایی توانایی تصمیم گیری سازمان می شود.

برای اطمینان از دسترسی همه کارمندان به تخصص کلی در سازمان ، نیروی کار هوشمندتری ساخته می شود که قادر به تصمیم گیری سریع و آگاهانه است که به نفع شرکت است.

پرورش نوآوری در سازمان آسان تر می شود ، مشتریان از افزایش دسترسی به بهترین روش ها بهره مند می شوند و گردش کارکنان کاهش می یابد.

اهمیت مدیریت دانش هر ساله در حال افزایش است. با رقابت هرچه بیشتر بازار ، یکی از بهترین راه های پیشروی در این زمینه ، ایجاد سازمان خود به روشی هوشمند و انعطاف پذیر است. شما می خواهید بتوانید مسائل را از راه دور تشخیص داده و به سرعت به اطلاعات و نوآوری های جدید پاسخ دهید.

شرکت ها به دلایل مختلف فرآیند مدیریت دانش را آغاز می کنند.

ادغام یا اکتساب می تواند نیاز به دانش مدون و تشویق تیم ها برای به اشتراک گذاشتن تخصص خود را ایجاد کند.

بازنشستگی قریب الوقوع کارمندان کلیدی می تواند نیاز به کسب دانش آنها را نشان دهد.

استخدام نیروهای جدید، حکمت استفاده از مدیریت دانش برای کمک به آموزش کارمندان جدید را نشان می دهد.

مزایای مدیریت دانش:

  • اثربخشی
  • تصمیم گیری بهتر و سریعتر
  • افزایش همکاری
  • ایجاد دانش سازمانی
  • فرایند آموزش مکرر کارکنان
  • افزایش شادی و حفظ کارکنان ، به دلیل ارزش گذاری دانش ، آموزش و نوآوری
  • مدیریت دانش در هر شرکتی که می خواهد سهم خود را در بازار افزایش دهد، یک ابزار مهم است.

مشاوران تخصصی ما ، در جهت مدیریت این دارایی ارزشمند (دانش سازمانی) به شما کمک خواهند کرد.

تماس با ما

برای دریافت مشاوره با همکاران ما تماس حاصل فرمایید